Van Thailand naar laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Ilse - WaarBenJij.nu Van Thailand naar laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Ilse - WaarBenJij.nu

Van Thailand naar laos

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Oktober 2015 | Laos, Vangviang

'Dan doe ik DIT, en alles staat stil'. Beroemde uitspraak uit tita tovernaar. Ik zou willen dat het kon, want wat gaat de tijd enorm snel. Mn laatste blog is inmiddels alweer drie weken geleden en nu is het tijd voor een nieuwe:).

In de omgeving van chiang mai ben ik nog op een super toffe trekking geweest van twee dagen. We waren met een klein groepje en de eerste dag was vooral bergopwaarts hiken met een tussenstop bij een waterval om te zwemmen. Tijdens de tocht liet de gids ons van alles zien en heb ik onder andere levende mieren gegeten (die echt verrassend lekker waren!). Super tof. We sliepen in een afgelegen dorpje waar ze geen elektriciteit hadden. Vet spannend als je 's nachts naar het toilet moest! Maar vooral ook heel tof. 'S avonds hebben we allemaal domme spelletjes gespeeld en heb ik me helemaal suf gelachen. De tweede dag was de hike vooral heuvelafwaards. Niet minder zwaar trouwens, door al die klappen op je knieën. We sloten de dag af met een stukje op de bamboeraft over de rivier. Niet spectaculair, maar wel heel chill. Die dag daarna vertrok ik naar chiang rai. Op de reis daarheen hadden we al een tussenstop bij de beroemde, moderne witte tempel. Ik vond hem heel mooi en juist omaard is kon ik hem wel waarderen. Wat ook grappig is aan deze tempel, is dat wanneer je binnen komt het gewoon lijkt op een standaard tempel met wat boeddha's en kaarsjes. Op de muur aan de andere kant zijn echter allemaal superhelden afgebeeld; jack sparrow, minions, spiderman, pikachu en nog meer. Ik vond dat wel heel grappig. In chiang rai had ik echt een fantastisch hostel en alleen voor het hostel had ik er wel een extra nacht willen blijven. Heerlijke bedden, goed afgestelde airco en regendouches. Helemaal fijn. Die dag daarna ging ik echter meteen weer door richting Laos. Iets wat ook een heel avontuur was. Ik had de rechtstreekse bus en deze bus zou ook blijven wachten bij de grensovergangen. Vet ideaal. Ik was echter de enige passagier samen met een Oostenrijkse jongen en we hadden gewoon een hele grote bus. Vet gek. Ik vind het trouwens ook echt super lastig dat ik hier voornamelijk Engels spreek en dat ik dan de eerste 5 minuten compleet de kluts kwijt ben als ik op het Duits overschakel. Maar goed:). Ik vond het best spannend om de grens over te gaan, maar dat was nergens voor nodig. Alles verliep vrij soepel en gunstig.

Mijn eerste bestemming in laos was huay xai. Vanaf daar startte ik de gibbon experience. Een van de dingen waar ik van te voren het meest naar uitgekeken had. En het was fantastisch! 3 dagen trekken en ziplinen door de jungle, in prachtige boomhutten slapen en 's ochtend wakker worden van krijsende, blije gibbons. Het was een groot feest. Vooral dat ziplinen is zo iets vets. Aan zo'n zipline door de jungle heen zoeven was voor mij het ultieme gevoel van vrijheid. En 's avonds in slaap vallen met het geluid van de jungle op de achtergrond. Tijdens deze 3 dagen hebben we ook best veel onweer en regen gehad. Dat was soms best spannend ('s nachts tellen hoeveel tellen er tussen een flits en de donder zat, en dat was soms bijna niks! ), maar had juist ook wel wat.

De dag na de slowboat ging ik op de slowboat richting luang prabang. 2 dagen lang 6 tot 8 uur op een boot zitten die over de mekong heen tuft. Prachtig om laos vanaf het water te zien en langs afgelegen dorpjes te komen en berggeitjes rond te zien springen. Heel tof. Ik zat op de boot met het Australische gezin met wie ik ook de gibbon experience had gedaan en heb ook veel tijd doorgebracht met het spelen van 'wie ben ik' met die kinderen (ja hoor, toch een echt jufje:p). Super gezellig. Maar was toch ook wel blij toen we eenmaal in luang prabang waren. Luang prabang is echt een super leuk, compact stadje. En ondanks de vele toeristen vond ik het over het algemeen nog wel heel authentiek aanvoelen. Mn eerste dag in luang prabang ging ik op sightseeing door de stad. Ik struinde wat over de grote berg in het midden van de stad. Dat was heel leuk, want daar kwam ik allemaal jonge monnikjes tegen die graag hun Engels met mij wilden oefenen. Super grappig. Er zat daar ook een hele school voor monniken, dus het was niet zo gek dat ze daar met zulke grote getalen aanwezig waren;). 's Middags bezocht ik het paleis en een grote tempel in de stad. Die dag daarna ging ik met het Australische gezin naar de beroemde waterval in de buurt van luang prabang. Dit was echt een hele grote, indrukwekkende waterval. Het is hier nu namelijk behoorlijk regenseizoen, dus de waterval had behoorlijk wat water te verwerken. Je voelde de kracht van het water echt ontzettend goed! We klommen het hele stuk aan de zijkant van de waterval omhoog. Een super leuke klim. Bovenaan leek het water een stuk rustiger, totdat je vlakbij de rand ging staan en je het water met enorm veel kracht naar beneden zag kletteren. We zwommen daar en gingen nog met een bamboevlot een stukje op en neer op het kalme gedeelte. Super leuk. Ook echt tof dat dat Australische gezin mij een beetje adopteerde voor die dagen. Het klinkt misschien niet heel spannend om steeds met een gezin op pad te zijn, maar ik vond het echt zulke leuke, lieve en inspirerende mensen. In luang prabang liepen namelijk ook wel heel veel mensen rond die er vooral voor het feesten kwamen. En ik houd echt wel van een goede borrel en ook wel regelmatig. Maar ik vind het zo zonde van mijn reis om dan vet brak te zijn de volgende dag en pas rond 12 uur 's middags tot leven te komen. Er zijn hier zoveel leukere dingen te doen en zien dan bier drinken en brak in bed liggen. Dus boekte ik voor mijn laatste dag in luang prabang een weef- en verfcursus. En dat was zooo leuk! Ik de ochtend gingen we zijde verven met natuurlijke kleurstoffen. Zo moesten we hout van een bepaalde boom in kleine stukjes hakken voor de rode en roze verf en zaadjes uit een kastanje achtige vrucht plukken voor de gele verf. En dan de witte zijde in pruttelende pannen dippen om ze van een kleurtje te voorzien. Heel cool. 'S middags gingen we ons eigen placemat weven met twee gekozen kleuren. Ik kreeg een persoonlijke juf en zij begeleidde me door het hele proces van mijn eigen placemat weven heen. Best lastig nog wel, maar vond het heel leuk om zo een beetje te fröbelen. En de locatie was zo prachtig. We zaten in onze weefgetouwen, met uitzicht over de mekong. Echt zo cool! En natuurlijk mocht ons eigen weefwerkje mee naar huis. Jeeej:). O ja, luang prabang was ook geweldig omdat ik er voor het eerst in twee maanden weer wijn dronk en ze er fantastische avocado/kip broodjes verkochten. Zo lekker!

Na luang prabang ging ik door naar het bekende/beruchte vang vieng. Ik kwam in de middag aan en falko, mijn maatje van pai/chiang mai, bleek daar nog te zijn. Vet gezellig. Dus trok ik gezellig nog de hele dag met falko op. En dat was echt fijn, even een bekend gezicht weer:). Die dag daarna zwaaide ik falko uit en ging ik zelf op pad met een fiets. En dat was zoooo tof. Vang vieng heeft een behoorlijke naam als het gaat om stappen en drinken, maar de omgeving is ook gewoon zo prachtig. Rijstvelden, bergen, lieve dorpjes, de rivier. Echt genoten van dit 'echte' stukje laos, op maar een paar km afstand van het feestgedruis. Ik bezocht ook nog de blue lagoon, maar dat was een beetje een teleurstelling. Daar zag je door de koreanen de hele lagoon niet meer. Dus het op een rennen gezet naar mijn fiets en weer genoten van het mooie landschap. 'S middags moest ik er maar aan geloven. Ik ging ook tuben. Jezelf in een rubber band van de rivier af laten dobberen. En tussendoor zijn er bars die je binnen hengelen zodat je een biertje kan drinken. Ik was wat sceptisch, maar heb het echt reuze naar mijn zin gehad. En dat dobberen op de rivier, met zo'n prachtige omgeving en de ondergaande zon is gewoon heeeel relaxed. Dus ja, zeker wel heel leuk. 'S avonds ging ik met twee Finse kennissen eten en friends kijken. Ook zoiets bijzonders; in bijna alle restaurants hangen tv schermen waar je dus eindeloos afleveringen van friends kan kijken. Geen idee waarom, maar ik vind het leuk:). De volgende dag ging ik op trekking. Eerst een aantal grotten bezoeken en daarna hiken en kajakken. En ik moet zeggen, na het zien van de film 'the descent' tijdens het afsluitingskamp van de derde klas van de middelbare school, krijg ik toch altijd een beetje een naar gevoel bij grotten. Het was heel mooi hoor, maar was elke keer blij als ik weer zonlicht zag. Tijdens de hike kwamen we door allemaal kleine dorpjes heen met kleine kindjes die elke keer heel blij naar ons zwaaiden. Zo mooi, die kinderlijke oprechtheid. Ook het kanoën was echt top. Ik zat met onze gids in een kano en dat was super gezellig. We waren echter maar met een klein groepje en we hadden de vaart er goed in zitten. Dus we waren al heel op tijd terug. Ik had het plan om lekker ergens te gaan zitten met een boekje, maar ik kwam Patrick, mn Oostenrijkse busmaatje van Thailand naar laos, weer tegen. Met hem ga ik morgen door naar thakhek voor de scooter tocht van drie dagen. Ben heeeeel benieuwd. Vandaag niet veel uitgevoerd, behalve friends gekeken en fruitsapjes gedronken:).

Tijd om morgen weer door te gaan!

En nog steeds leuk als je een berichtje achterlaat!

  • 19 Oktober 2015 - 22:08

    Agnes:

    Ja,nu maar even reageren. Ik vind het ontzettend leuk om zo met je mee te reizen. Wat een ervaringen doe je op. Stoer hoor, je verslagen zo puur en oprecht. Ik zie je genieten.
    Alweer 2 maanden op pad. Het gaat snel.
    Blijf genieten op je reis.
    Liefs en kus van Ruud en mij.

  • 22 Oktober 2015 - 19:32

    Alie Wassenaar:

    Hoi Ilse,
    Ik dacht hoe zou het met Ilse gaan. Ik ben ook op reis (op Ameland). t Is herfstvakantie weetje!
    Maar wat weer leuk om jou belevenissen te lezen. Het gaat je goed zo te horen. Geniet er nog maar even van.
    Groetjes, Alie

  • 24 Oktober 2015 - 14:48

    Tante Geertje:

    Lieve Ilse,
    Wat weer een prachtig verhaal.
    Je blijft me boeien.
    Nu weer op een scootertocht, doe je voorzichtig.
    Wij wensen je nog heel veel plezier.
    Dikke knuffel van tante Geertje en de rest!!!

  • 25 Oktober 2015 - 10:13

    Marieke:

    Dat tuben in zo'n bootje over de rivier klinkt echt vet gaaf. Ideetje voor op de hoornseplas als je weer thuis bent! Leuk om te lezen dat je zoveel mensen ontmoet die ook rondreizen. Ik krijg zelf ook ontzettend zin om de koffers te pakken als ik jou verhaal lees. Xx Marieke

  • 25 Oktober 2015 - 18:52

    Margriet:

    Hoi Ilse,

    wat een verhalen; prachtig uitgebreid omschreven! Kan me helemaal voorstellen hoe jij je moet vermaken.. geweldig, wat zie je veel en wat leer je weer veel!
    Geniet er nog maar lekker van, want de tijd gaat veel te snel, voor je het weet ben je weer thuis...
    Veel plezier nog en groetjes van ons.
    Menno, Margriet en Susan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2015

Feesten op koh phi phi en duiken op koh tao

09 December 2015

Vietnam en beestjes

23 November 2015

Van Cambodja naar Vietnam

05 November 2015

Van Laos naar Cambodja

19 Oktober 2015

Van Thailand naar laos
Ilse

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 5127

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: