Java, Bali en Nusa Lembongan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse - WaarBenJij.nu Java, Bali en Nusa Lembongan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse - WaarBenJij.nu

Java, Bali en Nusa Lembongan

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 September 2015 | Thailand, Bangkok

Halloooooo!!

Daar was ik weer! Na nog twee fantastische weken in Indonesie te hebben gehad, zit ik nu in mijn hostel in Bangkok. Ik heb een prima vlucht gehad en mijn hostel lijkt wel chill. Maar verder nog vrij weinig beleefd hier, dus ik zal eens even vertellen over de laatste weken in Indonesie!

Toen ik mijn vorige blog schreef zat ik net in Jakarta. Die middag ben ik Jakarta nog in geweest, maar ik moet zeggen, ik was blij dat ik er niet langer hoefde te blijven. Het hostel was helemaal prima, maar Jakarta is echt een grote, drukke stinkstad. Ik ben die middag nog wel bij de oude haven geweest en hing wat rond op een groot plein waar allemaal gebouwen stonden die ze hadden overgehouden aan de tijd dat Nederland invloed uitoefende in Indonesie. Op dit plein kon je trouwens ook typisch Nederlandse opoe-fietsen huren om de stad mee te verkennen. Ook was ik weer een grote toeristische attractie op dat plein en waren en weer heel veel mensen die me zo mooi vonden en met me op de foto wilden. Ook heb ik heel wat interviewtjes van scholieren moeten ondergaan. Best grappig hoor, maar sommige mensen waren echt vervelend. 's Avonds ging ik eten met Franz en Dani, het Zwitserse koppel met wie ik de volgende dag door zou reizen. Dat was fijn. Kon ik even mijn frustratie over Jakarta kwijt;). Die dag daarna vertrokken we met de trein naar Yogjakarta. Dit was 8 uur lang in de trein zitten, maar eigelijk was het best prima. We zagen nog een heel groot stuk van de sloppewijken van Jakarta en daarna reden we de rijstvelden in. Super grappig, daar reden dus ook gewoon weer mensen rond op die Nederlandse opoe-fietsen. In Yogjakarta sliep ik in een ander hostel dan Franz en Dani, maar dat was eigenlijk wel prima. Ik sliep daar met een Nederlands meisje op de kamer en dat was heel gezellig. Met haar ben ik de volgende ochtend in de tuktuk gestapt om een aantal toeristische attracties in de stad te bekijken. We wilden naar het paleis van de Sultan, maar de beste man was net overleden, dus daar konden we niet in. Daarom lieten we ons naar het waterpaleis brengen. Dat was niet heel indrukwekkend, maar wel leuk om gezien te hebben. Ook bracht onze tuktuk-meneer ons nog naar een atelier waar ze wajangpoppen maakten. Dat vond ik echt heel tof en leuk om te zien. Ik had er graag een meegenomen, maar zag mezelf al gaan, nog drieenhalve maand met zo'n ding in m'n backpack. 's Middags ging ik met Franz en Dani naar de Prambanan tempel. Dat was fantastisch mooi. Echt heel indrukwekkend. Daar zagen we ook de zonsondergang. 's Avonds werkten we een heerlijke pasta weg (soms heb je echt zo'n behoefte aan iets anders dan rijst en noodles!). Die dag daarna moest ik weer vroeg op voor de Borobudur tempel. Dat was nog prachtiger dan Prambanan. Deze wilde ik ook perse zien en het stelde zeker niet teleur. Heel groot, heel indrukwekkend en je moeilijk voor te stellen hoe ze zo'n bouwwerk honderden jaren geleden al uit de grond hebben kunnen stampen. Ik was zeer onder de indruk. 's Middags ging ik in m'n eentje met de tuktuk op pad. Ik ging eerst naar ford Vredeburg toe. Daar leerde ik over de geschiedenis tussen Indonesie, Nederland en Japan. Ik had het er al eerder over met een Nederlandse jongen hier, het is echt onvoorstelbaar dat ze altijd nog zo blij en aardig tegen je doen als je vertelt dat je uit Nederland komt. Want jemig, wat een toestanden daar met de Nederlanders vroeger. Daarna ging ik naar een grote overdekte markt. Heel leuk en heel tof. Daarna in de tuktuk weer terug. O ja, mijn hostel had een ZWEMBAD! Dus daar heb ik nog een paar keer in gezwommen. Die dag daarna vertrokken we in een gammel busje richting de bromo vulkaan. Dat busje was al een heel avontuur opzich. We stonden nog een keer met pech langs de weg, hadden een chauffeur die reed als een idioot en uiteindelijk kwamen we 12 uur na vertrek uit Yogjakarta aan in ons hotel. Het hotel had hele slechte reviews op internet, maar het viel ons 100% mee. Alleen zat douchen er niet echt in, maar dat was niet zo erg. We deelden een kamer met z'n drieen en de dag daarna gingen we om half 4 's ochtends op pad om de zonsopkomst te zien. Dat was heeeeel mooi, maar ook weer heel druk. De selfiesticks vlogen je om de oren. Na de zonsopgang gingen we de bromovulkaan beklimmen. Dat was weer heel druk, maar ook heel tof. Je kon gedeeltelijk de krater in kijken en je hoorde het helemaal borrelen en pruttelen. Na Bromo gingen we naar het hotel om te ontbijten en werden we weer het busje ingeladen. Nu richting Ijen. Daar lagen we heel vroeg op bed omdat we er 's nachts om 1 uur uit moesten. We gingen met een gids de vulkaan op en hij vertelde ons van alles. Op Ijen wordt zwavel verzameld dat verwerkt wordt in medicijnen en make-up. Dit zwavel wordt door mijnwerkers van de krater naar de voet van de vulkaan gebracht. De meeste werkers lopen met 50 tot 100 kilo op hun rug rond en zijn ongeveer drie uur bezig om de boel beneden te krijgen. En dat voor een behoorlijk karig inkomen. Ik vond het heel schrijnend om te zien. Onze gids vertelde ook dat de meeste werkers niet oud werden. Dit omdat ze heel veel (ongezonde) zwavel inademen en fysiek heel zwaar werk verrichten. Ik kon me er wel wat bij voorstellen. Wij kregen op een bepaald punt gelukkig gasmaskers en daar was ik echt ultiem gelukkig mee. Ik heb echt zooo'n hekel aan die vieze zwavellucht. Het was nog een beste klim om bij de krater te komen en af en toe moesten we uitwijken voor iemand met 100 kilo zwavel op zijn rug. Bij de krater aangekomen konden we het blue fire zien. Daar werd behoorlijk stoer over gedaan, maar ik vond het een beetje tegenvallen. Wel tof om te zien hoor, maar het was niet zo groot als ik verwacht had. Daarna begonnen we weer aan onze klim omhoog om de zonsopgang te zien. Die was echt fantastisch. Er was een punt waarop je uitkeek op het kratermeer en omdat het licht begon te worden kon je zien waar we gestaan hadden voor the blue fire. Het uitzicht was echt adembenemend mooi. Na de zonsopgang gingen we weer naar beneden en het busje weer in. We werden naar de haven gebracht om naar Bali te komen. Ik ging in mijn eentje naar Lovina, want de rest ging meteen richting Ubud of Kuta. Ester zat bij mij in het busje en had nog geen concrete plannen. We kletsten even hadden nog voordat we op de boot zaten afgesproken dat ze wel mee wilde naar Lovina. Super gezellig! De boot was hilarisch. We zaten op de niet-toeristische boot, dus we zaten tussen de locals die enthousiast mee zaten te zingen met de karaokeclips die ze op de tv lieten zien. De busreis naar Lovina was ook nog een hele onderneming, maar we kwamen uiteindelijk aan daar waar we wezen moesten. We hadden echt een heel leuke bungalow met een buitendouche! Super tof! De dag daarna huurden we een fiets en gingen we op pad. Eerst gingen we naar Lovina beach. Daar was het strand schoon en mooi. Bij ons hotel was het behoorlijk vervuild en nodigde niet echt uit om daar de zee in te gaan. Vervolgens fietsten we door naar de hot springs. Was nog een hele tocht aangezien het soms best wat heuvelachtig was en de heuvels soms echt te hoog en te stijl waren om met de fiets te doen. Aan het einde van de dag wisten we niet meer hoe we op de fiets moesten zitten. We gingen het narekenen en we bleken ook wel meer dan 30 km nog te hebben gefietst. Wel in een rustig tempo en we hebben ook alleen gedaan waar we zin in hadden. Was echt een topdag! Die dag daarna moesten we vroeg op om dolfijnen te gaan kijken. Dat was een beetje een teleurstelling, want om een groep dolfijnen dreven meer dan 200 boten met toeristen. Beetje jammer.

Daarna gingen we met het busje door naar Ubud. Ubud is een hele gezellige, maar ook super toeristische plaats met ook veel westerse restaurants. Die middag leefden we ons uit op de markt en kochten we wat kleding. 's Avonds gingen we eten met Eva. Ester had haar op Ijen ontmoet en Eva bleek sindskort in Eelderwolde te wonen. Wat is de wereld dan toch ook weer klein! Ook kwamen Franz en Dani nog even langs om een cocktail met ons te drinken. Super gezellig! Had ik al gezegd dat zij echt twee fantastische, leuke, lieve mensen zijn? Nee? Bij deze:). Echt helden die twee. De volgende dag ging Ester op kookcursus en ik ging fietsen door de rijstvelden en bij een koffieplantage langs. Was echt een toffe tour, maar het was jammer dat ik als enige buitenstaander bij een schooklas Zwitsers en hun docenten ingepropt was. Beetje apart, maar heb m'n best gedaan dat los te laten en gewoon te genieten van de omgeving en het feit dat het een 'downhill' tocht was. Van fietsen was dus amper sprake, omdat je alleen maar naar beneden ging en aan het afremmen was. Super chill. 's Middags deden we rustig aan en namen we een balinese massage. Suuuuuper fijn, was echt helemaal zen na dit tijd. Die dag daarna was Ester haar laatste dag en daar maakten we nog even een toffe dag van. We maakten een wandeling door de rijstvelden, volgden een yogalesjes waarbij we allebei op het laatst bijna in slaap vielen en gingen nog op souvernirtjes jacht. Ook aten we nog bij een leuke warung en dronken we een bintang. Die ochtend daarna ging Ester pakken en ging ik naar the Monkey Forest, een bos met allemaal tempels en loslopende apen. Super leuk. Toen ik terugkwam gingen we nog ergens een super raar sapje drinken en daarna moest ik m'n bali-maatje uitzwaaien. Wel even gek hoor en ook echt jammer! Die middig ging ik lopend naar de Goa Gajah, een tempel ter ere van de God Ganesha. Was echt een topidee van mij om dat lopend te gaan doen, want ik heb zo'n beetje de hele route langs een drukke weg gelopen. Maar ik kwam er aan en het was tof. Ik had natuurlijk meteen een gids aan me hangen, maar vond het even niet zo erg. Kon die man me mooi wat vertellen over de tempel. Zo waste ik mijn gezicht in de fontijn daar. Dit zou namelijk geluk brengen. Fijn he? Heb ik nu heel veel geluk;). Het was verder ook een mooi complex. 's Avonds at ik met allerlei verschillende mensen aan een barretje in dezelfde warung als de avond daarvoor en dat was eigenlijk heel gezellig.

Die dag naarna vertrok ik al op tijd met het busje naar de haven naar Sanur om naar het eiland Nusa Lembongan te gaan. Daar heb ik de hele middag op het strand gelegen en verder niks boeiends uitgehaald. Die dag daarna ging ik met een boottocht mee om te snorkelen. Dat was tof! Wel jammer dat we de manta roggen niet gezien hadden, maar die waren er volgens de kapitein niet in verband met de nieuwe maan. Daardoor was de zee heel onrustig. Ondanks dat was het prachtig en vond ik het snorkelen super leuk. Die middag huurde ik een scooter (held dat ik ben) en ben ik het hele eiland over getuft. Zo kwam ik bij de zeewierplantages langs. Een heel bijzonder iets. Op bepaalde plaatsen aan de kust liggen kleine akkertjes in het water waar ze zeewier verbouwen. Super grappig. Ook vond ik nog een prachtig rustig strandje waar bijna niemand was. Daarna ging ik naar de Blue Lagoon. Daar was ik helemaal alleen en dat maakte het nog indrukwekkender. Dat was een lagune waar het wilde zeewater echt met een noodgang in terechtkwam en rondkolkte. Heel bijzonder. Vervolgens ging ik door naar Devil's tear. Hier kwamen de golven met een enorme kracht tegen de rotsmuur van het eiland aan. Echt bizar! Zoveel kracht en zoveel water! 's Avonds werd ik in het restaurant waar ik ging eten bij een Zwitserse jongen aan tafel gezet. Best gezellig. De volgende dag had ik om 8 uur surfles. Helemaal fantastisch! Ik had priveles en ik moest eerst op het strand oefenen. Daarna gingen we de zee op richting de playground. Dit was een stuk zee dat een eindje van de kust af lag, maar waar het heel goed was om te surfen. Meteen de eerste keer in zee lukte het me al om even te blijven staan. Ik was helemaal trots op mezelf! Het was wel echt intensief, maar ik vond het echt super leuk. En helemaal tof dat het me dus ook lukte om een paar keer wat langer te blijven staan. 's Middags ging ik weer met de scooter op pad. Ik was echter vrij moe en echt helemaal kapot. Dit resulteerde in een valpartij met de scooter en een geschaafde knie. Vet fijn... Ik ben toen naar dream beach gereden en heb daar twee uur op het strand liggen slapen. Vet fijn! 's Avonds heb ik decadent gegeten bij een visrestaurant en ik had weer van die heerlijke grote garnalen. Hierdoor deed m'n knie weer een beetje minder pijn;). De laatste dag op Nusa Lembongan heb ik vooral op het terras doorgebracht. Lekker gelezen, in het zonnetje gezeten en met leuke mensen gekletst. Aan het einde van de middag ging ik met de boot weer naar Sanur en vanaf daar werd ik naar Kuta gebracht. In Kuta had ik een prima hostel en ging ik 's avonds eten met mijn kamergenootje. Mijn laatste bintang en mie goreng! Nog even flink van genoten.

En vanochtend werd ik dus met de scooter naar het vliegveld gebracht en zat ik vier uur later in Thailand. En het regent hier...... Wel had ik een nette taxichauffer, daar was ik wel blij mee. Nu maar eens kijken wat Bangkok en Thailand me te bieden hebben! Morgen lekker op fietstocht door Bangkok.

Nou, was het wel weer. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag!!!!


  • 17 September 2015 - 16:27

    Brit:

    Je gaat lekker, toffe chica! XXX

  • 17 September 2015 - 16:44

    Mirjam:

    Hee Ilse! Ik hoor je dit hele verhaal vertellen gewoon, super leuk! :D Klinkt alsof je je prima vermaakt daar :) Enjoy!

  • 17 September 2015 - 17:39

    Tante Geertje:

    Lieve Ilse,
    Wat weer een prachtig verhaal, ik heb genoten!
    Van wie heb je dat talent?
    Ik denk van je opa!!
    Blijf deze leuke verhalen schrijven en natuurlijk genieten met de Bangkokkies.
    Kijk uit op de fiets en val niet want dat doet pijn(hahaha)
    We kijken uit naar je volgende verhaal.
    Liefs en een dikke knuffel van tante Geertje!!!

  • 17 September 2015 - 21:54

    Marco Loef:

    Wil ik jou opbellen omdat ik bij mijn Europareis langs Groningen kwam, zie ik ineens op je facebook staan dat je zelf ook een 'reisje' maakt.
    Dan maar op afstand volgen.

    Superleuk hoe je het hier allemaal verwoordt. Je schrijft net zoals je praat. ;)

    You go girl en ik volg je via deze weg.
    Liefs, Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2015

Feesten op koh phi phi en duiken op koh tao

09 December 2015

Vietnam en beestjes

23 November 2015

Van Cambodja naar Vietnam

05 November 2015

Van Laos naar Cambodja

19 Oktober 2015

Van Thailand naar laos
Ilse

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 5156

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: